Terug

Week van de Werkstress 2022

Van 14 tot en met 18 november organiseert de organisatie voor vitaliteit, activering en loopbaan (OVAL) de Week van de Werkstress. Het doel van deze week is om werkgevers bewust te laten worden van oorzaken van werkstress en hoe deze te verminderen. Uit de TNO factsheet blijkt dat één op de zeven werkenden last heeft van burn-out klachten. Dit zorgt voor 11 miljoen dagen per jaar dat werkenden ziek thuis zitten door werkstress en werkdruk. Rondom dit onderwerp ligt dan ook voor veel werkgevers een groot vraagstuk: Hoe creëert u als werkgever een werkklimaat waar medewerkers een goede balans kunnen vinden tussen inspanning en ontspanning? Waar ze productief en tevreden kunnen werken?

Werk-privébalans
Als gevolg van de coronapandemie is het hybride werken niet meer weg te denken uit onze maatschappij. Echter is de keerzijde voor een bepaalde groep werknemers dat deze manier van werken de werk-privébalans verstoort. Met als resultaat dat deze groep slecht afstand kan nemen van ‘het werk’ en hierdoor niet kan opladen wanneer ze niet bezig zijn met werk. Als werkgever kunt u hierop inspelen door de werknemers (regelmatig) te attenderen op het belang van pauzes nemen bij het thuiswerken.

Jongeren en werkstress
Werken met jonge medewerkers brengt voordelen met zich mee. Ze zijn energiek en komen met innovatieve ideeën. Echter brengt het werken met deze groep ook nadelen met zich mee. Uit onderzoek van TNO blijkt dat medewerkers tussen de 25 en 35 jaar bovengemiddeld veel last hebben van werkstress. Maar liefst 17% van deze doelgroep kampt met burn-out of andere psychische klachten. Door jonge medewerkers een mentor toe te wijzen, de werkdruk rustig op te bouwen en ze te stimuleren op kantoor te werken (zodat ze informele adviezen kunnen krijgen van oudere medewerkers) kunt u deze jongeren ondersteunen.

Langdurig verzuim
Wanneer een medewerker (langdurig)ziek is, door bijvoorbeeld een burn-out, bent u als werkgever wettelijk verplicht om voor een periode van twee jaar minimaal 70% van het loon door te betalen. Hier tegenover staan geen prestaties van de betreffende medewerker en u krijgt er allerlei andere kosten bij. Denk aan een vervangende medewerker, maar ook de kosten voor begeleiding en re-integratie van uw zieke medewerker. Met een verzuimverzekering kunt u zich tegen dit risico verzekeren.

Wat dekt een verzuimverzekering
Een verzuimverzekering dekt vrijwel alle kosten van een zieke medewerker. Zo zal de eerste twee jaar loondoorbetaling van minimaal 70% door de verzuimverzekering overgenomen worden. Indien gewenst, kan dit percentage worden verhoogd naar 100%, bijvoorbeeld wanneer dit vanuit de CAO wettelijk verplicht is. Ook de kosten voor verzuim, re-integratie en preventie worden door de verzuimverzekering gedekt. Uiteraard is het per verzekeraar afhankelijk wat er precies onder de dekking valt en wat niet. Hetzelfde geldt voor de van toepassing zijnde voorwaarden voor het kunnen afsluiten van een verzuimverzekering die bij uw situatie past.

Vragen of interesse?
Wanneer u naar aanleiding van bovenstaande artikel vragen heeft of interesse in advies voor een verzuimverzekering dan vernemen wij dat graag. U kunt hiervoor contact met ons opnemen via info@overwater-assurantie.nl, te bellen naar 0186-820000 of door contact op te nemen met uw vaste adviseur van ons kantoor.

Meer over Overwater verzekeringen

Ontdek nu ook onze App

Met onze App heeft u in een handomdraai alle belangrijke informatie bij de hand. Meld direct uw schade of plan zelf een afspraak in.

Blijf op de hoogte

Door onze nieuwsbrief houden wij onze bestaande en toekomstige relaties op de hoogte van de ontwikkeling van ons kantoor en ons vakgebied.